Zorg op school

 

Op onze kleuterschool geloven we sterk in het unieke karakter van elk kind. Ieder kind komt met zijn eigen talenten, mogelijkheden en uitdagingen naar school, en wij zien het als onze taak om hen te begeleiden op hun persoonlijke ontwikkelingspad.
Een aanpak op maat van elk kind
We erkennen dat geen enkel kind hetzelfde is; elk heeft zijn eigen ritme, interesses en behoeften. Daarom streven we ernaar om elk kind de ruimte te geven om zich op zijn eigen manier en tempo te ontplooien. Het ondersteunen van de persoonlijke groei en ontwikkeling van elke leerling is een van onze belangrijkste prioriteiten. In plaats van te werken volgens een gemiddelde norm, bieden we zorg op maat en gaan we actief op zoek naar wat ieder kind nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
Gerichte aandacht voor alle leeftijdsgroepen
Onze kleuterschool besteedt specifieke aandacht aan zowel de jongste kleuters als aan de oudste kleuters die zich voorbereiden op de overstap naar de lagere school. Voor peuters leggen we de nadruk op een veilige en stimulerende omgeving die hen uitnodigt tot spel en ontdekking. Voor de oudste kleuters richten we ons op een ontwikkelingsgerichte aanpak, die hen voorbereidt op de uitdagingen van het lager onderwijs, zowel op sociaal-emotioneel als op cognitief vlak.
Begeleiding door ons zorgteam
Samenwerking met ouders
We hechten bij VKS Morgenster veel waarde aan een goede samenwerking met ouders. Als ouder bent u immers een onmisbare partner in de begeleiding en ontwikkeling van uw kind. Heeft u vragen of zorgen over de ontwikkeling van uw zoon of dochter? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij staan altijd klaar voor een gesprek en denken graag met u mee over wat het beste is voor uw kind.

Voor vragen kunt u terecht bij ons zorgteam via het telefoonnummer van de school: 053/80. 49. 65

 

Sociaal-emotioneel

Als het sociaal-emotioneel wat moeilijker gaat... 

Uit onderzoek is gebleken dat er steeds meer kinderen problemen hebben met sociaal-emotioneel gedrag. 

Zowel op school als thuis willen we de kinderen helpen  om met hun eigen gevoelens te leren omgaan om hun gevoelens bij moeilijke situaties te helpen verkennen en verwerken 

Tips : Gevoelens toelaten 

  • Je mag je verdrietig of jaloers voelen. 
  • Je hoeft je niet steeds flinker te gedragen dan je je voelt…
  • Je mag jezelf zijn. 
  • Toelaten om gevoelens te uiten (op een aanvaardbare manier bv. van papier proppen duwen en gooien, lopen...)
  • Je mag de ander laten zien dat je boos bent (boos kijken, op de grond stampen, stem verheffen), maar niet door te slaan of te schelden.
  • Je hoeft je tranen niet te drogen, huil maar eens goed uit.
  • Probeer aan te voelen wat in het kind leeft.
  • Als leerkracht of ouder proberen in het vel van het kind te kruipen en ons voor te stellen hoe wij ons zouden voelen als…
  • Als leerkracht of ouder verwoorden hoe ik denk dat het kind zich voelt.
  • Gevoelens (helpen) verwoorden. Wanneer een kind triestig voor zich uit kijkt vraag ik best: “ Voel je je verdrietig?” Laat het kind zijn verhaal doen Het kind mag een verhaal verzinnen over ‘het jongetje dat niet meer bij zijn mama en papa woont’.
  • Naast het begeleiden van gevoelens moeten we kinderen voldoende kansen geven tot ontlading van spanningen, leren tot rust te komen.
  • Kansen bieden tot uitleven. Zowel de leerkracht als de ouder kunnen zorgen voor voldoende actieve momenten: springen en dansen, buiten spelen, fietsen, samen zingen of heel hard blazen…
  • Spanningen helpen ontladen op een aanvaardbare manier. Om je af te reageren mag je slaan op deze (pitten)kussens.
  • Spelen met een stressballetje.
  • Lichamelijke grenzen helpen ervaren. We spelen een duw -en trekspel. We voelen letterlijk de grens door met een balletje over ons lichaam te rollen, elkaar te masseren,…
  • Lichamelijk tot rust helpen komen. Luisteren naar zachte muziek, je kan er relaxatieoefeningen bijdoen. De kinderen zijn er gek op.
  • Ademhalingsoefeningen werken heel ontspannend.
  • Kinderen kansen geven om hun gevoelens te verwerken op een creatieve manier: verkleden, tekenen, knutselen, bewegen, dansen, zingen, boetseren, fantaseren...

Medicatie op school

  • Medicatie: Er wordt op school geen medicatie toegediend. Leerkrachten zijn van rechtswege niet bevoegd voor het toedienen van medicatie op school. De leerkrachten zullen wel EHBO toedienen waar nodig en bijstand verlenen aan een persoon in groot gevaar.